علی دایی وسایپا

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

علی دایی وسایپا

۳۳۵ بازديد

برکناری مربیان تیم های رده پایین جدول در لیگ های مختلف فوتبال در دنیا ، رویه ای مرسوم و جزیی از ابزار مدیریت برای تغییر روند نتایج ضعیف است اما تعجب نکنید اگر در لیگ برتر ایران دو مربی از بین شش تیم برتر مسابقات، در فاصله سه هفته تا پایان فصل برکنار شوند!

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که تصور می شد اخراج بی موقع وینفرد شفر آن هم پیش از سه بازی آسان استقلال در هفته های باقیمانده، آخرین جابجایی لیگ برتر هجدهم باشد و تیمها دیگر فرصتی برای تغییر نداشته باشند، اما امروز باشگاه سایپا و مدیر غیرفوتبالی جدیدش ، در حکمی کم سابقه مشهورترین و سرشناس ترین چهره فوتبال ملی ایران را به بهانه مصاحبه تند برکنار کرد تا غیرممکن هم ممکن شود.

نامه اخراج علی دایی زمانی امضا شده است که او با مشتی جوانِ اغلب گمنام با دستمزدهای بسیار معمولی با بودجه محدود شده باشگاه، موفق شد تیم متحول شده ذوب آهن را در اصفهان با دو گل مغلوب کند، پس می توان به طور قطع به غیر فنی بودن این عزل ناگهانی رای داد.

مدیران کارخانه ای که ناگهان کارگر شدند!

براساس بیانیه منتشر شده باشگاه سایپا که بعد از استعفای درویش از مدیرعاملی، صندلی اش به مدیری سپرده شده که میانه خوبی با دایی نداشت، دلیل اخراج علی دایی مراجعه مکرر کارگران کارخانه سایپا به مسئولان باشگاه بوده است که به گفته مدیران باشگاه از حرف‌های علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی آزرده شده‌اند! جایی که دایی در کنفرانس مذکور پیرامون قیمت پراید و تیبا و چند برابر شدن آن در گرانی های اخیر ، طعنه ای به مدیران این شرکت زده بود و کمتر کسی باور می کند که این برکناری به کارگران و ناراحتی آنها ارتباطی داشته باشد، هر چند شاید مدیران کارخانه هم در این بیانیه عجیب خود را جزو کارگران دسته‌بندی کرده‌اند.

سومین برکناری دایی با حکم بیرون از فوتبال؛ وقتی قیمت پراید علی دایی را هم بیکار کرد!

دایی روی خط اقتصاد مقاومتی ، اشتغال داخلی و علیه فساد

در میان کارشناسان تقریبا همه اتفاق نظر دارند که تیم این فصل سایپا یکی از کم هزینه ترین تیمهای تاریخ این باشگاه با توجه به ارزش روز بازیکنان باشد. تیمی پر از جوان بومی که اصل اقتصاد مقاومتی را هم رعایت کرده بود و ارزان ترین تیم بالانشین لیگ نام گرفت . سایپا در یک سال اخیر با فروش بازیکنانی مانند قلی‌زاده، ترابی و اللهیار صیادمنش پول مناسبی هم به جیب زد تا این کارخانه خودروسازی پول زیادی برای بودجه این تیم پرداخت نکرده باشد.

در حالی که کل رقم بازیکنان تیم نارنجی پوش تهرانی به 10 میلیارد تومان هم نرسید ( که 10 تیم فصل جاری یقینا بیشتر از این و شاید چندین برابر این مبلغ هزینه کرده اند) نقرارداد شخص علی دایی هم در میان مربیان گرانقیمت فصل جاری نبود. توشاک، شفر، قطبی، سرجیو و لیکنز که مبالغی به مراتب بیشتر به جیب زدند، یا نتایج دایی را نداشته اند و یا تیمی به مراتب گران تر از دایی را هدایت می کردند. سایپا در بهترین حالت می‌توانست با رتبه ششم به کار خود در این فصل پایان دهد. تیمی که فصل گذشته هم با قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد و شگفتی ساز شد. حالا چه شده که مربی با این بازدهی آن هم بومی و جزو مشاهیر ورزش ایران، با چنین برخوردی مواجه می شود. برخوردی که برای بسیاری از اهالی فوتبال قابل هضم نیست.

دایی شدیدا مقابل فساد ایستاد و از دلال بازیکن نگرفت و با فلان مدیر سیاسی زدوبند نکرد تا تیمی شایسته متشکل از جوان های مستعد ایرانی مهیای مسابقات کند و در آسیا نیز با همین داشته آبروداری کرد و اگر خوش شانس بود مقابل تیمهای متمول عربی هم از گروهش صعود می کرد اما گویا این رویه به مذاق بعضی ها خوش نیامد. دایی بهترین سرمربی تاریخ سایپا در لیگ برتر است. سایپا بهترین رتبه‌اش در ۱۲ فصل اخیر را در فصل گذشته با دایی بدست آورد و رتبه هفتم که علی دایی تیم را تحویل داد هم دومین رتبه خوب سایپا در این بازه زمانی است. اگر این بازه را به کل تاریخ باشگاه سایپا تغییر دهیم به قهرمانی نارنجی‌پوشان می‌رسیم که باز هم به نام علی دایی حاضر است. 

حکمی که از جلسه کارخانه بیرون آمد

سایپایی‌ها که از مصاحبه دایی در مورد قیمت محصولات فاقد کیفیت شان  برآشفته اند ، حالا با حذف او احتمالا فکر می کنند دیگر انتقادی به قیمت پراید و رابطه معکوس آن با کیفیت این خودرو نخواهد شد اما در همین چند ساعت نخست بعد از این برکناری، پراید بار دیگر به سوژه رسانه های اجتماعی تبدیل شده است. این کدورت البته سابقه داشت و دایی پیش از این از استخدام اقوام و آشنایان مدیران شرکت در کارخانه سایپا خبر داده بود که استارت اختلاف ها را زده بود. 

حالا هم این تصمیم شتابزده، مشخصا یک صاحب ورزشی ندارد. گویا در جلسه‌ای که روز گذشته در کارخانه سایپا بین مدیران ارشد و مسوولان باشگاه برگزار شد، در پی مصاحبه سرمربی در اعتراض به شرایط مالی باشگاه، تصمیم گرفته شد که دایی را کنار بگذارند؛ و برای مدت کوتاهی هم که شده از مصاحبه های انتقادی او به معوقات بازیکنان و خودش خلاص شوند. جدایی علی دایی البته چندان برخلاف میل او نبود چرا که او بر اساس قرارداد مجبور بود در سایپا بماند و خودش می گفت که اگر فصل تمام شود از این باشگاه فرار می کند.

آماده باش به سایپا برای مصاحبه آتشین دایی

این سومین برکناری علی دایی طی چند سال اخیر است که همگی از سوی افرادی غیر فوتبالی رقم خورده: مورد نخست را علی آبادی و احمدی نژاد بعد از شکست تیم ملی مقابل عربستان ثبت کردند، دومی با تصمیم حمیدرضا سیاسی مسوول بعدها دستگیرشده پرسپولیس انجام شد و سومین مورد هم حالا در جایی بیرون باشگاه.

بعید است علی دایی بعد از این حکم کوتاه بیاید و مدیران صنعتی و کارخانه را بحال خودشان رها کند. علی دایی که هر مصاحبه اش بازتابی سراسری و مخاطبی چند ده میلیونی دارد، حالا ابتکار عمل را به دست خواهد داشت و پاسخ این ضربه را احیانا با فاصله ای نه چندان زیاد خواهد داد. دایی که گفته می شود در تدارک پیوستن به تیم پرستاره تراکتورسازی تبریز است، تنها محدودیت اداره بیزنس هایش در پایتخت را دارد هر چند اگر تصمیم به کوچ به تبریز بگیرد، باید منتظر تیمی بود که فصل آینده تنها برای فتح جام ، به میدان خواهد آمد.

هر چه هست احتمالا باید بار دیگر شاهد یک شکایت دیگر از سوی علی دایی از طرف قراردادش باشیم؛ چیزی که بعد از نفت تهران، راه آهن، تیم ملی و پرسپولیس، به آن عادت کرده ایم. 

نویسنده: امید صبوری/منبع:تابناک

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.