راهکار شاد بودن

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

راهکار شاد بودن

۹۹۵ بازديد

۳ راهکار ساده برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی

اغلب روانشناسان و محققان سلامتی معتقدند کنترل استرس و یادگیری راهکارها و تکنیک هایی برای تسلط بر خود، بزرگترین عادت هایی هستند که منجر به بهبود واکنش های هیجانی می شوند و می توانند با ایجاد عواطف و احساسات سالم، توانایی مدیریت شرایط استرس زا و غیر قابل پیش بینی را فراهم کنند. این کار به طور خودکار باعث لذت بردن از زندگی و شاد بودن می شود.


۳ راهکار ساده برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی
به گزارش جی پلاس، استراتژی مراقبت از خود، مثل خواب کافی و انتخاب دوستانی سالم و همراه، می تواند تأثیرات مثبت فراوانی در واکنش های ما نسبت به استرس و عصبانیت داشته باشد و کمک کند در مواقع حساس، بهترین عملکرد را از خود نشان دهیم. خلق تجربیات، تفکرات و احساسات مثبت در زندگی هم می تواند چنین تأثیری را به دنبال داشته باشد.

روانشناسی مثبت، شاخه ای از روانشناسی است که در مورد ویژگی های فردی، فاکتورها و عوامل به وجود آورنده شادی، رضایت خاطر و به طور کلی آنچه که زندگی را ارزشمند می کند تحقیق می کند. این حوزه به ما جهت می دهد که چطور هدف مان را انتخاب کنیم و برنامه ریزی کنیم تا شاد باشیم و بتوانیم استرس مان را کنترل کنیم. لذت بردن از زندگی، نه تنها سرگرم کننده و شادی آور است، بلکه مزایای زیادی برای سلامتی دارد. افرادی که از زندگی لذت می برند و به دنبال تجربه کردن اهداف خاصی هستند، مثل کسانی هستند که از میان ابرهای تیره و تار، خطوط نقره ای باریکی را پی می گیرند و از حرکت در مسیر این نورهای باریک لذت می برند. در ادامه با هم چند راهکار ساده برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی را مرور می کنیم.
 

۱- استفاده از تجربیات گذشته:

استفاده از تجربیات گذشته، در صورتی که باعث پرسه زدن در اتفاقات ناخوشانید و نشخوار ذهنی نشود؛ کمک می کند که در زمان حال زندگی بهتری داشته باشید و لذت بیشتری از زندگی ببرید. وقتی به گذشته فکر می کنید و از یادآوری خاطرات خوشایند لذت می برید، روحیهشما بهتر می شود و میتوانید استرستان را کنترل کنید. برای این کار چند نکته مهم وجود دارد:
به یاد بیاورید و لذت ببرید: یادآوری خاطرات گذشته کمک می کند که بهترین وقایع گذشته را به زمان حال بیاورید و به جزئیات آن ها فکر کنید. این یادآوری، احساسی مشابه آنچه که در گذشته تجربه کرده اید را برای شما به وجود می آورد و چنین به نظر می رسد که گویا در همین لحظه هم در حال تجربه کردن آن وقایع خوشایند هستید.

خاطراتتان را به اشتراک بگذارید: می توانید خاطرات مثبت و خوشایند گذشته را با به اشتراک گذاشتن آن ها با دیگران و صحبت کردن در مورد آن ها، به زمان حال بیاورید. خاطرات خوش گذشته، تجربیات دوست داشتنی و لذت بخشی که داشته ای را با نزدیکان و عزیزانت به اشتراک بگذاریدو اجازه بدهید آنها هم از شنیدن این خاطرات لذت ببرند. شما هم می توانید از شنیدن تجربیات گذشته دیگران چنین احساسی را داشته باشید. یادتان باشد لذت بردن از وقایع زمان حال، نه تنها به شما لذت می دهد؛ بلکه زمینه شادی آینده با کمک یادآوری خاطرات را هم فراهم می کند.

مجلات قدیمی را مطالعه کنید: اگر اهل جمع آوری مجلات قدیمی بوده اید و کلکسیونی از ژورنال های قدیمی دارید؛ از ورق زدن و مطالعه برخی از مطالب آنها بسیار لذت خواهی برد. با مطالعه دوباره آنها خاطرات قدیمی را به یاد می آورید و حافظه شما به کار می افتد. به این ترتیب لایه های قدیمی پدیدار می شوند و آنچه که در گذشته می دانستید را به یاد خواهید آورد. یادآوری دوباره چیزی که از خاطر برده بودید، لذت بی اندازه ای به شما می دهد و باعث شادی تان خواهد شد.

خاطرات و وقایع روزانه تان را یادداشت کنید: خاطره نویسی به شما کمک می کند که وقایع گذشته را ساده تر به یاد بیاورید. می توانید وقایع استرس زا و ناخوشایند را حذف کنید و فقط مسائل شاد و لذت بخش را یادداشت کنید تا بعداً با یادآوری آنها لذت ببرید و شاد شوید. البته گاهی اوقات که زمان می گذرد و دوباره به مسائل گذشته نگاه می کنید، از یادآوری مسائل ناراحت کننده و ناخوشایند هم خوشحال می شوید؛ چون زاویه دید تازه ای پیدا کرده اید و حالا می توانید از بیرون مسائل را بررسی کنید.

ببخشید و بگذرید: وقتی به گذشته نگاه می کنید و خاطرات را به یاد می آورید، ممکن است احساس کنید افرادی به شما بد کرده اند و از آن ها ناراحت و غمگین شوید. یادتان باشد کینه به دل داشتن، فقط باعث آزار و ناراحتی شما می شود و بهتر است برای شاد بودن و لذت بردن از زمان حال، ببخشید و فراموش کنید. گذشت، گاهی بسیار دشوار است؛ اما مزایای بسیاری برای شما دارد و باعث آرامش خاطرتان خواهد شد.
 

۲- لذت بردن اززندگی با تمرکز بر زمان حال:

برای لذت بردن از زندگی و شاد بودن، هیچ چیز مثل در لحظه زندگی کردن اهمیت ندارد. رعایت این نکات به شما کمک می کند در همین لحظه از وقایعی که اتفاق می افتد لذت ببرید:
ذهن آگاهی را تمرین کنید: تمرین ذهن آگاهی به شماکمک می کند در لحظه زندگی کنید. ذهن آگاهی نوعی مدیتیشن است که باعث افزایش تمرکز و کاهش استرس می شود. می توانید ذهن آگاهی را در بسیاری از فعالیت های روزمره تان به کار بگیرید. خواهید دید این کار چه نتیجه فوق العاده ای در پی دارد.
در وقایع خوشایند درگیر شوید: در مراسم های شاد و پر روحیه شرکت کنید، با افراد خوش روحیه و پر انرژی رفت و آمد کنید و سعی کنید در زندگی به دنبال فعالیت های مثبت باشید. این کار به شما کمک می کند از زندگی لذت بیشتری ببرید و شادتر و پر روحیه تر باشید. از بابت داشته هایتان شکرگزار باشید و سعی کنید نکات مثبت زندگی را به خودتان یادآوری کنید.
لذت بیشتری به زندگی تان بدهید: برخی کارها در رده فعالیت های لذت بخش معرفی شده اند که متناسب با سبک زندگی و روحیاتتان می توانید آن ها را بررسی و انتخاب کنید.

بیشتر بخندید و از زندگی لذت ببرید: هرچه بیشتر بخندید و به احساساتتان اجازه دهید بروز پیدا کنند، شادتر خواهید بود. با دوستانتان بیشتر معاشرت کنید و از دورهمی های دوستانه غافل نشوید.
 

۳- برای خودتان آینده روشنی را تصور کنید:

آخرین قدم برای داشتن زندگی لذت بخش و شاد بودن، این است که یاد بگیرید تصویر روشنی از آینده داشته باشید. آینده ای که برای خودتان تصور می کنید باید روشن باشد؛ با اهداف، توانایی ها و خواسته های شما تطبیق داشته باشد؛ بازتابی از دستاورهای شما در زندگی باشد و فعالیت های لذت بخش و راضی کننده ای در آن وجود داشه باشد. گاهی اوقات، مردم زیاد و سخت کار می کنند اما آنچه که واقعاً می خواهند را به دست نمی آورند؛ یا احساس می کنند اهداف آنها با خواسته هایشان تفاوت دارد و باعث شادی آن ها نمی شود. در این مواقع باید اهداف را دوباره بررسی کرد و برای آینده مطلوب برنامه ریزی دوباره ای انجام داد. اگر می خواهی شاد بودن را تجربه کنی، باید ببینی چه چیزی واقعاً و از ته دل تو را شاد می کند. این کار واقعاً جواب می دهد!
منبع:سایت جماران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.