پرینتر زیستی متحرکی که زخم ها را درمان می کند

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

پرینتر زیستی متحرکی که زخم ها را درمان می کند

۳۷۲ بازديد

پرینتر زیستی متحرکی که زخم‌ها را درمان می‌کند

دانشمندان نوعی سیستم پرینت زیستی متحرک ساخته‌اند که به پوست دو لایه اجازه می‌دهد که به طور مستقیم داخل زخم پرینت شود.

پرینتر زیستی متحرکی که زخم‌ها را درمان می‌کند

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، روزی را تصور کنید که پرینتر زیستی را بتوان با سلول‌های زیستی بدن پر کرد و با پرینت لایه به لایه پوست، از آن برای ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده کرد. اما آن روز خیلی دور نیست. دانشمندان برای اولین بار نوعی سیستم پرینت زیستی متحرک پوست ابداع کرده‌اند که به پوست دو لایه امکان می‌دهد داخل زخم پرینت شود.

ویژگی منحصر به فرد این سیستم متحرک بودن آن و توانایی مدیریت زخم‌های وسیع با اسکن و ارزیابی آنها به منظور قرار دادن مستقیم سلول‌ها در جایی است که باید پوست تشکیل شود. زخم‌های مزمن، وسیع و غیرقابل درمان مانند زخم‌های فشاری دیابتیک به دلیل درمان‌های مختلف هزینه‌بر هستند.

بیشتر سلول‌های پوستی به راحتی از نمونه کوچکی از بافت آسیب‌دیده و متسع‌شده جدا می‌شود. فیبروبلاست‌ها سلول‌هایی هستند که ماتریکس خارج سلولی و کلاژنی را تولید می‌کنند که نقشی حیاتی در ترمیم زخم‌ها دارند، در حالی که «کراتینوسیت‌ها» سلول‌های غالب یافت‌شده در اپیدرم یا روپوست هستند.

10

این سلول‌ها در هیدروژل ترکیب شده و در داخل پرینتر زیستی قرار می‌گیرند. فناوری تصویربرداری یکپارچه شامل دستگاهی است که از زخم‌ها اسکن تهیه می‌کند و اطلاعات را به داخل نرم‌افزار می‌‌فرستد تا برای سرهای پرینتر مشخص کند که کدام سلول‌ها در لایه‌به‌لایه زخم جا می‌گیرند. انجام این فرآیند، تشکیل ساختار و عملکرد پوست طبیعی را تکرار و تسریع می‌کند.

گام بعدی، انجام آزمایش‌های بالینی روی انسان‌هاست. در حال حاضر، پیوندهای پوستی برای درمان جراحت‌ها و سوختگی‌ها، فناوری استاندارد طلایی به شمار می‌رود. پیوند پوستی یک گزینه برای گرفتن پوست از افراد دهنده‌ است که جراحان امروزه با آن روبرو هستند. اما خطر پس زدن عضو و پوست پیوندی و نیز تشکیل جای زخم هم از جمله خطراتی است که بیماران را تهدید می‌کند.

اما با سیستم جدیدی که محققان ابداع کرده‌اند، تشکیل پوست به سمت مرکز زخم انجام می‌شود و این فرآیند تنها زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های خود بیمار مورد استفاده قرار گرفته باشند چرا که این بافت‌ها مورد پذیرش بدن بوده و سیستم ایمنی آنها را پس نمی‌زند. این سیستم حتی نیاز به پیوندهای دردناک پوست‌های آسیب‌‌دیده را هم برطرف می‌کند.
منبع:پایگاه خبری جماران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.