ساخت دوربین مادون قرمز ارزان

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

ساخت دوربین مادون قرمز ارزان

۴۴۳ بازديد

ساخت دوربین‌های مادون قرمز با فناوری ارزان قیمت

محققان دانشگاه شیکاگو فناوری جدیدی را ابداع کردند که امکان تولید دوربین‌های مادون قرمز را با هزینه‌ای بسیار کمتر فراهم می‌کند.

 ساخت دوربین‌های مادون قرمز با فناوری ارزان قیمت

به گزارش جی پلاس، روش های متداول ساخت دوربین‌های مادون قرمز بسیار پرهزینه هستند و ساخت این دوربین‌ها مستلزم به‌کارگیری مواد گران‌قیمت و صرف زمان زیادی است. در این روش‌ها معمولا چندین لایه از مواد نیمه‌رسانا در یک فرآیند پرهزینه روی یکدیگر قرار می‌گیرند و احتمال بروز خطا در جریان کار زیاد است. 

اما محققان شیکاگو به سراغ نقاط کوانتومی رفتند؛ نقاط کوانتومی ذرات نیمه‌رسانایی در ابعاد نانومتر هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. این نانوذرات ویژگی‌های خاصی دارند که بسته به ابعاد آن‌ها تغییر می‌کند و محققان از طریق تنظیم ابعاد این ذرات می‌توانند خصوصیات آن‌ها را تنظیم کنند. در این مورد محققان نقاط کوانتومی را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که قابلیت دریافت طول موج مادون قرمز را دارند. 

از آنجا که دوربین‌های مادون قرمز باید بخش‌های مختلف طیف مادون قرمز را دریافت کنند، قابلیت تنظیم آن‌ها دارای اهمیت است. محققان نقاط کوانتومی را به‌گونه‌ای تغییر دادند که امکان تشخیص طول موج‌های کوتاه و متوسط مادون قرمز را با استفاده از فرمول‌های خاص فراهم می‌کنند. 

دوربینی که با استفاده از این شیوه ساخته می‌شود، کارآیی بسیار بالایی داشته و فرآیند ساخت آن نیز بسیار ساده‌تر است. دوربین‌های مادون قرمز دارای کاربردهای متعددی هستند که یکی از آن‌ها تولید اتومبیل‌های خودکار با قابلیت مسیریابی با استفاده از حسگرهاست. پرتوهای مادون قرمز امکان تشخیص گرما و مسیریابی در میان مه و دود را فراهم می‌کنند. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Photonics منتشر شده است. 
منبع:پایگاه خبری جماران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.