بازسازی کاسه چشم با تکنولوژی جدید

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

بازسازی کاسه چشم با تکنولوژی جدید

۴۱۶ بازديد

جراحان و محققان ایرانی موفق شدند به کمک یک تکنولوژی جدید برای نخستین بار کاسه چشم را بازسازی کنند.

 به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تصادف و یک لحظه سیاه و تار شدن زندگی، این‌ها حال و روز محسن ۲۹ ساله تصادفی سوژه ماست که بر اثر یک سانحه دچار آسیب دیدگی چشمی شده و استخوان صورتش از بین رفته و زیبایی چهره خود را از دست داده است.

پیش از جراحی سراغش رفتیم نگرانی و خوشحالی توامان در چشمانش موج می‌زد، بی قرار  بود که بداند نتیجه جراحی چه خواهد شد و آیا زیبایی خود را دوباره بدست می‌آورد یا نه؟

اما در نهایت امروز پایان یک سال زندگی تیره و تار آقا محسن است و ورق زندگی برایش دوباره بر می‌گردد، چرا که جراحان هنرمند و توانا و دانشمندان سه شرکت دانش بنیان ایرانی با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، زیبایی را به آقا محسن قصه ما هدیه می‌دهند و او از این پس همچون قبل می‌تواند سرکارش حاضر شود و در رفت و آمد در جامعه نگران و ناراحت نباشد که چهره او زیبایی خود را از دست داده است.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

سالیانه ۳۷۰ هزار نفر در تصادفات دچار مصدومیت می‌شوند و شماری از این مصدومان از ناحیه صورت آسیب می‌بینند و این مصدومان حوادث رانندگی که دچار آسیب دیگی از ناحیه صورت می‌شوند، شعف و شادمانی و زیبایی خود را مدیون تلاش جراحان و دانشمندان ایرانی هستند.

این نخستین بار است که در ایران جراحی کاسه چشم به کمک یک تکنولوژی هوشمند جراحی و پروتز‌های طراحی شده متخص بیمار انجام می‌شود.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

آسیب‌های وحشتناک بر اثر ترومای صورت

محمد بیات متخصص جراحی دهان فک و صورت و رئیس مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران که ریاست تیم جراحی را به عهده داشت، با بیان اینکه در کشور ما تروما و آسیب‌های ناشی از تصادف بسیار بالا است، در حاشیه این عمل جراحی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سالانه بیماران بسیاری داریم که در ناحیه فک و صورت دچار آسیب دیدگی می‌شوند و نیاز به بازسازی استخوانی پیدا می‌کنند.

بیات به عوارض تروما در ناحیه صورت اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماران در تصادف دچار دوبینی آسیب دیدگی چشمی می‌شوند و ظاهر صورت آنها آسیب می‌بیند اما خوشبختانه با انجام این روش جراحی بیمار تقریبا شکل ظاهر طبیعی خود را به دست می‌آورد.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری بومی/ محققان ایرانی انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

انجام سالیانه ۲۰۰ جراحی بازسازی صورت در بیمارستان شریعتی

شهریار بشیری جراح دهان، فک و صورت بیمارستان شریعتی و عضو تیم جراحی بازسازی کاسه چشم به روش کامپیوتری در حاشیه عمل جراحی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آمار جراحی کاسه چشم و بازسازی صورت در بیمارستان شریعتی گفت: سالیانه حداقل ۵۰ جراحی بازسازی کاسه چشم و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ جراحی بازسازی صورت در بیمارستان شریعتی انجام می‌شود.

این جراح دهان، فک و صورت بیمارستان شریعتی با توضیح شرح حال بیمار که کاندیدای جراحی کاسه چشم با تکنولوژی جدید برای نخستین بار در کشور شده بود، گفت: این بیمار ۲۹ ساله سال گذشته دچار حادثه رانندگی شده بود و بر اثر تصادف در ناحیه استخوان صورت آسیب دیده بود.

وی افزود: به کمک این فناوری دانش بنیان و بومی ایرانی که طراحی و ساخت آن در داخل کشور انجام شده است توانستیم بدون اینکه بیمار نیاز به پیوند از سایر بخش‌های اعضای بدن شود با پروتز ساخته شده اختصاصی برای بیمار این عمل را در طول ۱ ساعت انجام دهیم.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

نخستین جراحی بازسازی چشم با فناوری بومی به کمک سه شرکت دانش بنیان

رئیس مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نخستین جراحی ترمیم و بازسازی کاسه چشم به کمک تکنولوژی دیجیتال گفت: ما این جراحی پروتز را در مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی کردیم و در یک شرکت دانش بنیان پرینت ۳ بعدی شد و با سیستم نویگیشن پروتز با دقت بالا کار‌گذاری می‌شود و در حین جراحی مطمئن شویم که پروتز در محل دقیق خود قرار گرفته است.
 
وی در ادامه توضیح داد: در واقع به کمک این تکنولوژی به جای آنکه پس از عمل جراحی سی تی اسکن انجام دهیم به کمک سیستم دانش بنیان ایرانی که برای نخستین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفت، باز سازی و قرینه سازی صورت را در حین عمل مورد بررسی قرار می‌دهیم که انجام این روش جراحی با تکنولوژی هوشمند بومی ایرانی بسیار ارزشمند و افتخار آفرین است.
 
بیات اظهار کرد: در گذشته از پروتز‌هایی که از بدن بیمار برداشته می‌شد یا پروتز‌هایی که از بازار تهیه می‌شدند استفاده می‌کردیم اما امروز بدون آنکه از روش تهاجمی برداشتن پروتز از بدن بیمار استفاده کنیم از پروتز اختصاصی بیمار استفاده کردیم که نتایج درخشان تری به دنبال خواهد داشت.
جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری بومی/ محققان ایرانی انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

علیرضا احمدیان مدیر شرکت‌ دانش بنیان سیستم جراحی نویگیشن با توضیح درباره این تکنولوژی که امروز برای نخستین بار در جراحی کاسه چشم مورد استفاده قرار گرفت، در حاشیه این عمل جراحی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: این تکنولوژی کاملا بومی است و کمک می‌کند جراحی کم تهاجمی و با دقت بیشتر برای بیمار انجام شود.

این مدیر شرکت‌ دانش بنیان سیستم هوشمند جراحی (نویگیشن) به انجام جراحی بازسازی استخوان کاسه چشم اشاره کرد و گفت: امروز برای نخستین بار در کشور یک ایمپلنت اختصاصی بیمار با دقت بالا و بدون آسیب به بافت‌های حساس در محل خود قرار گرفت و به کمک تکنولوژی نویگیشن و رجیستریشن توانستیم از جای گیری دقیق اینپلنت در محل خود در اتاق عمل اطمینان حاصل کنیم.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

هزینه نجومی جراحی صورت با تکنولوژی جدید در کشور‌های پیشرفته جهان

بیات با مقایسه هزینه عمل جراحی بازسازی استخوان کاسه چشم در ایران و کشور‌های پیشرفته دنیا گفت: این جراحی در کشور‌های پیشرفته دنیا بیش از ۶ تا ۷ هزار دلار هزینه دارد و در ایران با هزینه‌ای حدود ۵ میلیون تومان انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پیش از این روش بازسازی استخوان کاسه چشم یا بازسازی استخوان صورت به روش های سنتی انجام می شد اما با این روش جدید به دلیل افزایش دقت و سرعت جراحی نتایج بسیار بهتر وبا عوارض کم تری برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

انحصار شکنی آمریکا و آلمان در یک شرکت دانش بنیان ایرانی

احمدیان با اشاره به انحصار شکنی دانشمندان این شرکت‌ دانش بنیان سیستم هوشمند جراحی (نویگیشن) گفت: تکنولوژی به کار رفته در بازسازی جراحی کاسه چشم به کمک پروتز ۳ بعدی اختصاصی و سیستم نویگیشن و ارزیابی آن در اتاق عمل پیش از این در انحصار کشور آلمان و آمریکا بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته دانشمندان ۳ شرکت دانش بنیان ایرانی توانستیم این روش جراحی را در ایران بومی کنیم.

مدیر شرکت‌ دانش بنیان سیستم هوشمند جراحی (نویگیشن) اظهار کرد: ما تکنولوژی نویگیشن را به همت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مهندسان پزشکی ایرانی وارد بیمارستان‌های کشور کردیم و اکنون در ۳ حوزه مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و جراحی فک و صورت این تکنولوژی بومی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احمدیان ادامه داد: با همکاری مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت به دنبال آن هستیم که در استفاده از این تکنولوژی بومی دانش بنیان دستاورد‌های بهتری داشته باشیم.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

تحریم واردات سیستم نویگیشن جراحی به ایران

 این مدیر شرکت‌ دانش بنیان سیستم هوشمند جراحی (نویگیشن) با بیان اینکه ورود سیستم نویگیشن جراحی به دلیل تحریم‌ها به ایران ممنوع است، گفت: این سیستم به دلیل آنکه می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز کاربرد داشته باشد به ایران وارد نمی‌شود و واردات آن به ایران تحریم است.

احمدیان گفت: خوشبختانه اکنون بالغ بر ۱۰۰ جراح در ۷۰ بیمارستان کشور از سیستم جراحی نویگیشن دانش بنیان ایرانی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نحوه عملکرد سیستم نویگیشن جراحی دانش بنیان ایرانی گفت: این سیستم مانند GPS کار می‌کند و هدایت دقیق ابزار جراحی و پروتز‌ها را در طول انجام عمل بهعهده دارد و هدف ما از استفاده از این سیستم آن است که پروتز را به دقت به محل دقیق خود هدایت کند.

احمدیان اظهار کرد: امیدواریم در آینده این سیستم جایگزین روش‌های سنتی بازسازی صورت شود و سیستم نویگیشن ورجیستریشن به دقت تقارن اینپلنت قرار گرفته در صورت را گزارش می‌دهد و جراح را برای جراحی با بالاترین دقت و کیفیت کمک می‌کند.

جراحی بازسازی کاسه چشم به کمک فناوری دانش بنیان ایرانی/ محققان کشور انحصار آمریکا و آلمان را شکستند

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.