اتحادیه اروپا

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

اتحادیه اروپا

۶۲۲ بازديد
سنگ بنای اتحادیه اروپا با امضای پیمان مربوط به تشکیل «جامعه زغال سنگ و فولاد اروپا» در سال 1951 میلادی که منجر به تاسیس این جامعه در سال 1952 گردید، گذاشته شد. سپس در سال 1957 میلادی «پیمان رم» برای تاسیس«جامعه اقتصادی اروپا» به امضاء رسید و همزمان با آن «جامعه انرژی اتمی اروپا» نیز تشکیل گردید. در سال 1965میلادی دستور کار تشکیل نهادهای مشترک میان این سه جامعه تعیین شد و از ژانویه 1967میلادی با تشکیل جامعه اروپا به اجرا درآمد. 
در دسامبر 1991میلادی پیمان جدیدی در شهر ماستریخت هلند به امضای سران جامعه اروپا رسید که بر اساس آن اتحادیه اروپا از سال 1993میلادی پا به عرصه وجود گذاشت. با تاسیس اتحادیه اروپا، شهروندان کشورهای عضو علاوه بر تابعیت کشورهای متبوع خود، تابعیت اتحادیه اروپا را نیز به دست آورند. از اهداف تشکیل این اتحادیه، گسترش هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی و مالی ، اتخاذ سیاست های مشترک در امور خارجی و دفاعی و همکاری در امور قضایی و داخلی کشورهای عضو ذکر گردیده است. 
نهادهای عمده اتحادیه اروپا عبارتند از : کمسین اروپا، که اعضای آن توسط شورای اتحادیه اروپا تعیین می شوند، شورای اتحادیه اروپا که از سران دولت های عضو تشکیل گردیده و حداقل سالی دوبار در کشوری که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد و با شهر بروکسل (بلژیک)، تشکیل جلسه می دهد، پارلمان اروپا، که اعضای آن با آرای مستقیم مردم انتخاب می شوند و دیوان دادگستری جوامع اروپایی. 
ریاست دوره ای اتحادیه اروپا، هر شش ماه یک بار به یکی از کشورهای عضو واگذار می شود و امر هدایت اتحادیه با همکاری رئیس دوره قبل و رئیس دوره بعد که اصطلاحا به آن عنوان «ترویکا» داده اند، به اجرا در می آید. کشورهای آلمان ،بلژیک، ایتالیا، فرانسه، لوکزامبورک و هلند، کشورهای موسس شناخته می شوند و سایر اعضا عبارتند از : انگلستان، ایرلند، دانمارک، یونان، اسپانیا، پرتغال، اتریش، سوئد، فنلاند، استونی، اسلوواکی، اسلوونی، چک، قبرس، لاتویا، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان، رومانی و بلغارستان.  
یورو، واحد پول اروپایی، که از سال 1999میلادی در مبادلات بانکی و نقل و انتقالات حواله ای در میان کشورهای عضو، رایج شده بود، از ژانویه سال 2002میلادی در دوازده کشور اتحادیه اروپا به صورت سکه و اسکناس نیز رواج یافت و در طی مدت کمتر از دو ماه تمامی این دوازده کشور، پول ملی خود را از دور خارج نمودند. کشور اسلوونی در سال 2007میلادی ، قبرس و مالت در سال 2008میلادی، اسلوواکی در سال 2009میلادی و استونی در سال 2011میلادی با پیوستن به ناحیه پولی یورو، واحد پول خود را به یورو تغییر داده اند. علاوه بر این، یورو در کشورهای آندورا،سان مارینو، واتیکان، کوزوو، موناکو و مونته نگرو هم رایج است. سیاست های مربوط به واحد پول اروپایی توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا که مقر آن در شهر فرانکفورت آلمان قرار دارد، تعیین و اجرا می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.