مسجد شیخ لطف الله اصفهان (ادامه مطلب)

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان (ادامه مطلب)

۵۵۴ بازديد
شهرهای زیادی در دنیا وجود ندارد که بخت داشتن بنایی بی همتا نظیر مسجد شیخ لطف الله نصیبش شده باشد. اصفهان بسیار خوش اقبال بوده که در عصر صفوی هنر معماری و کاشی کاری و خطاطی در این شهر موج می زده و ارادت شاه عباس به پدر زنش همراه با نبوغ این هنرمندان منجر به خلق یک شاهکار معماری در حد و اندازه های مسجد شیخ لطف الله شده. اما این مسجد دوست داشتنی رازهای نا گفته بسیاری دارد که نداشتن مناره مشهورترین آنهاست.
بنای با شکوه تاج محل در هندوستان بر اثر
 عشق شاه به ملکه اش خلق شد و مسجد شیخ لطف الله بر اثر ارادت شاه عباس به یکی از علمای سرشناس آن روزگار یعنی شیخ لطف الله میسی که اتفاقا پدر زن شاه نیز بود . این بنای یگانه، از بسیاری جهات با سایر مساجد ایران متفاوت است. این مسجد نه صحن دارد و نه مناره .گمانه زنی های زیادی در این باره شده، اما این راز کوچک شاید با مشاهده نمونه های مشابه چنین مساجدی قابل حل باشد.مسجد حکیم و مسجد آقانورهم که در عصر صفوی در اصفهان ساخته شده اند،مناره ندارند. بنابراین نمی توان گفت مناره نداشتن مسجد شیخ لطف الله را به کاربری سلطنتی آن نسبت داد. این طور که از اسناد تاریخی بر می آید، در زمان صفوی این مسجد به مدرسه ای به همین نام متصل می شده است. بنابراین بنای گنبد خانه مسجد در واقع به عنوان مدرس و سالن اجتماعات آن مدرسه هم مورد استفاده بوده است . درست مانند مدرس های مسجد جامع عباسی که هر یک متعلق به سالن اجتماعات مدارس سلیمانیه و ناصریه است. بنابراین این بنای شیخ لطف الله هم مسجد بوده وهم مدرس.
یکی از عجیب ترین روایت های عامیانه اصفهان قدیم بوده که ابن سینا در مکانی که امروزه مسجد شیخ لطف الله هست، دفن شده بوده . استاد همایی از پیدا شدن سنگ قبری به نام ابن سینا در حین ساخت وضو خانه مسجد شیخ لطف الله این طور نوشته [گفتند در این محل چون حفر کردند به سردابه ای عظیم قدیم بر خوردند که در وسط سردابه قبری مجلل با سنگ لوحی قدیمی پیدا شد که متعلق به شیخ ابن سینا بود و معلوم نشد که آن سنگ لوح را چه کردند]
در عکس های قدیمی عصر قاجار ،حوضی چند ضلعی در جلو خان مسجد شیخ لطف الله به چشم می خورد که امروزه دیگر وجود ندارد . با توجه به اینکه جلوخان مسجد جامع عباسی و سر در قیصریه دقیقا دارای چنین حوض هایی است،وجود حوض در ورودی مسجد شیخ لطف الله به تناسب هرچه بیشتر میدان می انجامد. اینکه این حوض در چه زمانی و چرا تخریب شده معلوم نیست، اما احیای آن کمک بزرگی به هویت مخدوش شده این مجموعه تاریخی می کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.