سد زاینده رود اصفهان و میزان حجم آن

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

سد زاینده رود اصفهان و میزان حجم آن

۳۱۱ بازديد
نیمی از سد زاینده رود آبگیری شد

اصفهان - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۷۱۰ میلیون مترمکعب بالغ بر نیمی از حجم کلی این مخزن رسیده است.

حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پارسال در چنین روزهایی ۲۹۱ میلیون مترمکعب در پشت سد ذخیره شده بود و اگرچه روند افزایشی ذخیره در سنجش با سال آبی گذشته همچنان ادامه پیدا کرده، ولی حجم آب نسبت به دوره زمانی میانه بلندمدت (۴۴ ساله) ۴۰ درصد کمتر است.

وی ورودی کنونی سد زاینده‌رود را ۱۵۵ و خروجی آن را ۱۰۳ مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد.

معاون آب منطقه‌ای اصفهان، مقدار بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه‌های زاینده‌رود را ۲ هزار و ۱۳۷ میلی مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: این مقدار در دوره زمانی میانه بلندمدت یکهزار و ۳۵۰ میلی‌متر بوده و نشان می‌دهد در این شاخص ۵۹ درصد افزایش داشته‌ایم.

ساسانی تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای ادامه جریان یا قطع جریان زاینده‌رود پس از ۲۰ خرداد امسال بر پایه نظر شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود خواهد بود.

معاون آب منطقه‌ای تاکید کرد: منابع آب سطحی و زیرسطحی در منطقه مرکزی کشور در سال‌های اخیر با افت قابل‌توجهی روبه‌رو بوده و بی‌گمان بارش‌های اخیر نمی‌تواند اینگونه افت و خشکسالی‌ها را جبران کند، بنابراین مصرف بهینه، توقف استفاده غیرقانونی از منابع و هوشمندسازی چاه‌های مجاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با گنجایش ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد.
این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل‌شده است و در پایین‌دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی روبرو می‌شود.
منبع:خبرگزاری ایرنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.