چرا احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده است؟

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

چرا احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده است؟

۳۵۱ بازديد

چرا احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده؟ علت و درمان

چرا احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده؟ علت و درمان

احساس گیر کردن چیزی در گلو یک تجربه آزار دهنده برای بسیاری از افراد است. به همین خاطر برخی از افراد مبتلا، سعی می کنند با بلع زیاد یا سرفه کردن این اختلال را برطرف کنند

 

احساس گیر کردن چیزی در گلو به چه دلایلی ایجاد می شود

احساس گیر کردن چیزی در گلو می تواند با علائم غیر پایدار مانند خشونت صدا، تجمع بزاق در پشت گلو، التهاب، یا در برخی موارد، مشکل در بلع همراه باشد.

اصطلاح پزشکی احساس گیر کردن چیزی در گلو pharyngeus یا بغض در گلو است. دکتر میشل رایت می گوید که احساس بغض در گلو می تواند توسط عضلات که در بلع درگیر است، رخ دهد. وقتی این عضلات به درستی شل نشود، احساس می شود توده ای در گلو گیر کرده و نوعی انسداد در راه گلو وجود دارد. استرس، رفلاکس اسید معده به مری، عفونت گلو، واکنش های آلرژیک به مواد غذایی و یا گزش حشرات همگی می توانند احساس گیر کردن چیزی در گلو را برای انسان تدایی کنند.

بسیاری از داروهای خانگی می توانند به شما کمک کند تا از شر احساس داشتن یک توده در گلو رها شوید. برای مثال، اگر احساس گیر کردن چیزی در گلو از استرس بود، یادگیری مدیریت سطح استرس، به شما کمک می کند. اگر احساس توده در گلو از بازگشت بیش از حد اسید معده بود، داروهای خانگی برای رفلکس اسید کمک کننده اند. با این وجود، واکنش های آلرژیک که باعث تشدید احساس گیر کردن چیزی در گلو می شوند باید سریعا تحت نظارت پزشک قرار گیرد.

اجازه دهید به علل مختلفی که موجب می شود تجربه احساس توده در گلو کنید، نگاهی بیاندازیم و همچنین برخی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش علائم و درمان ریشه ای احساس گیر کردن چیزی در گلو را به شما معرفی کنیم.


گیر کردن غذا

اگر احساس می کنید یک توده در گلو شما وجود دارد، می تواند نشان از گیر کردن مقدار کمی غذا در گلو باشد. مثلا گیر کردن یک تکه استخوان ماهی در گلو چنین حسی را ایجاد می کند. برای برطرف کردن انسداد جزئی در گلو، شما می توانید با خوردن چیزی نرم آن را برطرف کنید. برای مثال، اگر استخوان ماهی در گلو گیر کرده است جویدن نان سفید تا جایی که به خوبی با بزاق دهان مخلوط و نرم شده، و بلعیدن ناگهانی آن می تواند کمک کننده باشد.

برخی پیشنهاد می کنند که برای فرو بردن استخوانی که در گلو گیر کرده است مقدار زیادی کره بادام زمینی را بر روی نان مالیده و سپس نان را بجوید و مثل روش بالا، پس از نرم شدن کامل نان، آن را یکباره ببلعید. به این روش به احتمال زیاد استخوان ماهی به کره گیر کرده و از جای خود حرکت می کند.

شما همچنین می توانید یک قاشق عسل را برای کمک به خلاص شدن از شر غذا و استخوانی که در گلو گیر کرده است، ببلعید. خواص ضد التهابی عسل به تسکین بافت تحریک شده گلو کمک خواهد کرد. راه ساده تر برای از بین بردن احساس گیر کردن چیزی در گلو سرفه های ناگهانی است.


ریفلاکس معده (GERD)
رفلاکس معده

معمولا دلیل عمده برای احساس گیر کردن چیزی در گلو ریفلاکس معده به مریاست. در این عارضه، به دلیل افزایش اسید معده، اسید به مری برگشته و موجب سوزش سر دل و قفسه سینه می شود و طعم تلخ در دهان ایجاد می کند. مجله The World Journal of Gastroenterology گزارش داد که احساس بغض در گلو، در بیش از ۶۰٪ از افرادی که از ریفلاکس معده GERD رنج می برند، تجربه می شود. در این شرایط، به دلیل تحریک و التهاب مری، توسط اسید معده، توده در گلو احساس می شود. رفلاکس همچنین موجب گرفتگی صدا نیز می شود.

اگر به ریفلاکس معده مبتلا هستید، می توانید از جوش شیرین برای درمان استفاده کنید. جوش شیرین کمک می کند تا بخشی از محتوای اسید در معده خنثی شده و التهاب کاهش یابد. برای استفاده از این درمان کافی است نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کرده و برای کاهش سوزش سر دل بنوشید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب باید از این روش به طور منظم استفاده کنید. از طرفی جوش شیرین می توانید با دیگر داروها و مکمل ها تداخل داشته باشد. پس قبل از استفاده در مورد این روش با پزشک خود مشورت کنید.

نوشیدنی های حاوی عصاره آلوئه ورا نیز یکی دیگر از درمان های طبیعی است که می تواند به تسکین علائم سوزش سر دل کمک کند. همانطور که می دانید آلوئه ورا اثر تسکین دهنده بر روی پوست آسیب دیده دارد، با این حال، برای تسکین التهاب در مری نیز مفید است. مطالعات نشان داده اند که شربت آلوئه ورا یک درمان موثر برای ریفلاکس معده GERD است. برای کمک به خلاص شدن از شر احساس گیر کردن چیزی در گلو ناشی از ریفلاکس معده GERD، شما باید یک جرعه کوچک از عصاره آلوئه ورا را حدود ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی بنوشید.
منبع:سایت سیمرغ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.