وادی السلام ثانی قسمت اول

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

وادی السلام ثانی قسمت اول

۳۷۸ بازديد
آرامگاه هاو اشیاء کشف شده،پیشینه آن را می توان قرن چهارم و پنجم هجری دانست،وجود آرامگاه یوشع در تکیه لسان الارض سابقه آن را حتی به پیش از اسلام نیز باز می گرداند.
تخت فولاد فقط یک گورستان نیست بلکه مجموعه است از تکیه،کاروانسرا،مدرسه ،مسجد،چله خانه و آب انبار.
از سال 1363 شمسی خاک سپاری عمومی درگذشتگان در این گورستان متوقف و پس از بازسازی در سال 1375 شمسی با شماره 1735 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
پژوهشگران شیعه،تخت فولاد را به لحاظ قداست والا و تعداد بزرگان مدفون در آن «وادی السلام ثانی» می نامند.
این مزارستان علاوه بر اینکه آرامگاه بیش از هزار نفر از مشاهیر ایران زمین است به عنوان یک سایت موزه گردشگری شامل زیباترین آثار از سنگ آرامگاه ها با نقوش بی نظیر انسانی،جانوری،گیاهی،مشاغل و...است.
همچنین بناهای بی نظیری در آن وجود داردکه از نظر تاریخی،معماری،زیباشناسی و هنری این مکان را در زمره مهمترین گورستان های جهان جای داده است.
استاد جلال الدین همایی،پژوهشگر،دانشمند و ادیب معاصر،تخت فولاد راچنین توصیف می کتد:در نوع خودش منحصربفرد و نظیرش در هیچ کجای ایران یافت نمی شود.مجموعه ای است از عمارات عالی متجمل،که از جهت اشتمال انواع هنرهای زیبا،دست کمی از مساجد و مدارس عهد صفویه ندارد.
هوش صنعتی و ذوق زیباپسند هنرآفرین مردم اصفهان،در قبرستان نیز تاثیر کرده؛آن را به مجموعه ای از عمارات مرتفع زیبا و باغچه های گلکاری و درختان خرم و سرسبز و حوض ها و آب انبارهای با طراوت شاداب،مبدل ساخته؛و ااندوهی را که با زیارت اموات و توقف در گورستان است،کاسته؛آن را به صورتی در آورده است دلگشا؛و از تفرج گاه های معروف اهالی اصفهان محسوب می شود.
تخت فولاد،هم محل تفریح و تفرج است،هم جای زهد و عبادت،هم غم انگیز است،هم نشاطآمیز.وجود عمارات،اثری مخصوص در روح اشخاص صاحبدل ایجاد می کند.تخت فولادآرامگاه هزاران کسی از افراد عالی قدر است.ابنیه آن عبارتند از:
تکیه بابا رکن الدین:قدیمی ترین بنای تاریخ دار موجود و از شاخص ترین عناصر معماری تخت فولاد،دارای گنبد هرمی شکل فیروزه ای،آرامگاه عالم و عارف مشهور قرن هشتم مسعود بن عبدلله بیضاوی معروف به بابارکن الدین،ملا محمد حسن نایینی،میرزا حسن جابری انصاری،اکبرخان نوروزی و دیگر مشاهیر است.




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.