معرفی کشور اسپانیا

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

معرفی کشور اسپانیا

۵۹۰ بازديد

کشور اسپانیا ( Spain ) یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری در اروپا است ، نام کشور اسپانیا (به اسپانیایی: España ) برگرفته شده از نام لاتین Hispania است که در قرن 12 میلادی رایج بوده. اسپانیا کشور متنوعی است که شبه جزیره ایبرین ( Iberian )را با پرتغال در قسمت غربی دریای مدیترانه به اشتراک می گذارد. این کشور سومین کشور از لحاظ تعداد مکانهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، پس از ایتالیا و چین است. در این مطلب به معرفی کشور اسپانیا خواهیم پرداخت ، در ادامه مطلب با سایت مهاجرتی پارس مهاجر همراه باشید .

معرفی کشور اسپانیا

کشور اسپانیا به دلیل مردم خونگرم ، سبک زندگی آرام ، غذاهای لذیذ ، شبهای زنده و زندگی پر جنب جوش مردم، فرهنگ عامیانه و جشنها و کارنوالهای مختلفی که در آن برگزار می شود یکی از کشورهای عجیب غریب در اروپا و حتی دنیا محسوب می شود .اسپانیا شهرها و مکانهای بسیاری زیادی برای دیدن دارد ، در این میان می توان به مهمترین آنها از جمله   پایتخت کشور اسپانیا یعنی شهر مادرید ، شهر ساحلی و پر جنب جوش بارسلونا ، شهر پامپلونا ( Pamplona ) ، شهرهای بزرگ اندلس با معماری اسلامی مانند سویل(Seville )، گرانادا و کوردوبا (Granada and Córdoba )، جزایر جزایر بالئارس (Balearic ) و قناری (Canary Islands)  اشاره کرد.

 کشور اسپانیا در یک نگاه

پایتخت زبان رسمی واحد پول جمعیت

دین

پیش شماره تلفن مساحت پرچم
مادرید اسپانیایی یورو بالغ بر 50 میلیون مسیحی 34+ ۵۰۴٬۷۸۲کیلومتر مربع پرچم اسپانیا

موقعیت جغرافیایی کشور اسپانیا

سرزمین اصلی اسپانیا از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و جبل الطارق، از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خلیج موقعیت جغرافیایی کشور اسپانیابیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم‌مرز است. مرز اسپانیا با پرتغال (به طول ۱۲۱۴ کیلومتر) طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا است. اسپانیا با داشتن ۵۰۵۹۹۲ کیلومتر مربع وسعت پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان است.اسپانیا تقریباً ۴۷۰۰۰ کیلومتر مربع کوچکتر از فرانسه و ۸۱۰۰۰ کیلومتر مربع بزرگتر از ایالت کالیفرنیا آمریکااست. قله آتش فشانی تید که در نزدیکی شهر تنریف در جزایر قناری قرار دارد با ارتفاع ۳۷۱۸ متر بلندترین نقطه کشور اسپانیا می‌باشد.

 

 

 

آب و هوای کشور اسپانیا

بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی کشور اسپانیا  سه اقلیم و با آب و هوای متفاوت در این کشور وجود دارد :

  • اقلیم مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک این نوع اقلیم بر ایبریا حکمفرماست
  • اقلیم نیمه‌خشک که در ربع جنوب‌شرقی کشور به ویِژه در منطقه مورسیا و در دره ایبرو وجود دارد و برخلاف اقلیم مدیترانه‌ای فصل خشک پس از زمستان نیز ادامه دارد.
  • اقلیم اقیانوسی در شمال اسپانیا به ویژه در منطقه استان باسک، آستوریاس، کانتابریا و بخشی از گالیسیا حکمفرماست.
  • افزون بر این اقلیم‌های اصلی زیر اقلیم‌های دیگری نیز وجود دارد مانند اقلیم آلپی در پیرنه و سییرا نوادا و اقلیم نیمه‌گرمسیری در جزایر قناری.

حمل نقل در اسپانیا

شبکه بزرگراه‌های اسپانیا عمدتاً بر شش بزرگراهی که مادرید را به باسک، کاتالونیا، والنسیا، آندلس، اکسترمادورا و گالیسیا متصل می‌کنند متمرکز است. همچنین بزرگراه‌های فرول به ویگو در خط ساحلی اقیانوس اطلس، اویدو به سن سباستین در خط ساحلی کانتابریا و خرنا به کادیس در خط ساحلی مدیترانه اطراف اسپانیا را به هم متصل می‌کند.اسپانیا پس از چین دومین شبکه بزرگ قطار تندروی جهان و بزرگترین شبکه بزرگ قطار تندروی اروپا را در اختیار دارد. حمل نقل در اسپانیاشبکه قطار تندروی اسپانیا در مجموع ۳۵۰۰ کیلومتر طول دارد که با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بین شهرهای مالاگا، سویا، مادرید، بارسلونا، والنسیا و وایادولید در تردد است. به‌طور میانگین شبکه قطار تندروی اسپانیا پر سرعت‌ترین شبکه قطار تندروی جهان است که پس از اسپانیا شبکه قطار تندروی ژاپن، شینکانسن و شبکه قطار تندروی فرانسه، ت ژ و در رده‌های بعدی قرار دارند. از نظر وقت‌شناسی قطار تندروی اسپانیا پس از ژاپن دوم است. (۹۸/۵۴٪ رسیدن به موقع) در صورتی که برنامه‌های جاه‌طلبانه گسترش شبکه قطار تندرو به ثمر بنشیند در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) طول این شبکه به ۷۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید و تقریباً تمام شهرهای مهم در کمتر از سه الی چهار ساعت به مادرید دسترسی پیدا خواهند کرد.

۴۷ فرودگاه در اسپانیا وجود دارد. پررفت‌وآمدترین آن‌ها فرودگاه مادرید-باراخاس است که با ۴۵ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۲ نوزدهمین فرودگاه پررفت‌وآمدترین جهان و چهارمین در اروپا محسوب می‌شود. دیگر فرودگاه مهم این کشور فرودگاه بارسلونا-ال پرات می‌باشد که با ۳۵ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۲ سی و چهارمین فرودگاه پررفت‌وآمدترین جهان محسوب می‌شود. دیگر فرودگاه‌های اصلی اسپانیا در شهرهای مایورکا (با ۲۳ میلیون مسافر)، مالاگا (با ۱۳ میلیون مسافر)، لاس پالماس (با ۱۱ میلیون مسافر)، آلیکانته (با ۱۰ میلیون مسافر) قرار دارند. سایر فرودگاه‌ها بین ۴ تا ۱۰ میلیون مسافر جابه‌جا می‌کنند و در شهرهای تنریف، والنسیا، سویا، بیلبائو، ایبیزا، لانزاروته و فوئرته‌ونتورا قرار دارند. ۳۰ فرودگاه دیگر نیز کمتر از ۴ میلیون مسافر در سال جابه‌جا می‌کنند.

 

شهرهای بزرگ اسپانیا

 نظام آموزشی در اسپانیا

مطابق قانون عمومی تحصیلات عمومی مصوب سال۱۹۷۰، مراحل تحصیلی در اسپانیا به شرح زیرتنظیم شده است:

  • ‎مقطع پیش دبستانی که خود از دوره مهدکودک ویژه کودکان رده‌های سنی سه تا پنج سال و‎ ‎دوره آمادگی ویژه کودکان رده‌های سنی چهار تا پنج سال متشکل می‌شود‎.
  • ‎آموزش پایه که برای‏ کودکان رده‌های سنی شش تا سیزده سال برنامه‌ریزی شده و به دو بخش‏‎ ویژه دانش آموزان رده‌های سنی شش تا ده سال و بخش ویژه دانش آموزان رده های‎ ‎سنی یازده تا سیزده سال مشتمل می‌شود. تحصیلات پایه در مدارس دولتی و‎ ‎خصوصی رایگان و اجباری است‎.
  • ‎مقطع آموزش متوسطه که مدت زمان سه سال به طول انجامیده و به دانش آموزان رده های ‎سنی شانزده تا چهارده سال ارائه می‌شود. پس ازگذراندن این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دوره‎ ‎یکساله پیش دانشگاهی هستند که درصورت توفیق در آن ازمجوز حضوردر دانشگاه‌ها ‎برخوردار می‌شوند‎.
  • ‎آموزش عالی که خود بر سه مرحله اساسی مشتمل می‌شود. در مرحلة نخست دانشجویان در سه سال به درجه «دیپلماتورا» (کاردانی) نایل می‌آیند. در مرحله دوم طی دوره آموزش تخصصی دو ساله به اخذ مدرک کارشناسی نائل می آیند وغالبا به عنوان‎ ‎مهندس و یا معلم به فعالیت می‌پردازند.در مرحله سوم دانشجویان ملزم به دفاع از‎ ‎تز(رساله) تخصصی خود برای احراز درجه دکترا هستند‎.

جشن و فستیوال های شادی در اسپانیا

در هر موقع از سال که به اسپانیا بروید، اسپانیایی‌ها در حال برگزاری جشن‌های گوناگونی هستند. گرچه اکثر این جشن‌ها ریشه مذهبی دارند، اما ارائه غذاهای لذیذ، موسیقی و حضور با لباس‌های سنتی به این جشن‌ها زیبایی خاصی می‌بخشند.

 

جشن گوجه فرنگی

توماتینا جشنواره‌ ایست که در آخرین چهارشنبه ماه اوت در نزدیکی شهر والنسیا در کشور اسپانیا برگزار می‌شود. حدود ۳۰۰۰ نفر از اقصی نقاط جهان در این جشنواره گرد هم آمده تا یک صد تن گوجه فرنگی را در یک نبرد خیابانی به سوی یکدیگر پرتاب کنند.

جشن گوجه فرنگی

 

فستیوال برج انسانی

یکی از قدیمی ترین و جالب ترین مراسم کشور اسپانیا، جشن ساخت برج های انسانی است. هر دو سال یکبار در تاراگونا، بلندترین و قوی ترین افراد جمع می شوند و بلندترین برج انسانی را می سازند.

فستیوال برج انسانی

 

فستیوال سن فرمین

بسیاری از ما وقتی حرف از گاو بازی به میان می آید به یاد اسپانیا می افتیم. این کشور یکی از معروف ترین فستیوال های دنیا به نام سن فرمین و یا همان گاو بازی را دارد.مراسمی که هر سال هزاران نفر از سرتاسر دنیا را در تاریخ ۶ تا ۱۴ فستیوال سن فرمینماه جولای به تماشای خود به شهر پامپلونا می کشاند. تاریخ جشن سن فرمین به چیزی حدود ۴۰۰ سال پیش باز می گردد، جشنی که هر سال به مناسبت گرامی داشت یک مبلغ مذهبی برگزار می شود.از نخستین سال برپایی این فستیوال در سال ۱۵۹۱ تا به امروز “سن فرمین” با وجود حوادث تلخ و هولناک و اعتراضات هواداران محیط زیست و حیوانات هنوز محبوبیت خود را حفظ کرده است.این مسابقات در سه مرحله انجام می شود؛ در ابتدا ماتادور در جلوی گاو ایستاده و آماده نبرد می شود. سپس دو نفر از نیزه داران که سوار بر اسبهایی با چشمان بسته هستند به میدان وارد می شوند.سوارکاران پس از آن نیزه خود را در پشت گاو فرو کرده تا با زخمی کردن گاو جریان مسابقه را به نفع ماتادور هدایت نمایند. در مرحله بعد نیز سه نفر دیگر از نیزه داران به گاو حمله می برند تا با زخمی کردن او بر هیجان مسابقه و خشم گاو بیفزایند. سرانجام مرحله پایانی آغاز می شود که در طی آن ماتادور به تنهایی و با یک شنل قرمز و شمشیری در دست وارد میدان می شود تا لحظات آخر عمر گاو زخمی را با نمایشی خونین به پایان رساند.ماتادور هنگامی که در می یابد گاو توان ادامه مبارزه را ندارد شمشیر خود را از لای پارچه بیرون می روند و در لحظه ای مناسب، هنگام آخرین حمله گاو، شمشیر را به تمامی در میان شانه های گاو تا قلب حیوان فرو می برد. با به زمین افتادن گاو و شکست او هیات داوری مسابقه نظر خود را در باره بازی اعلام می کند و بسته به کیفیت مسابقه به او دو گوش، یک گوش یا دم گاو را هدیه می دهد که امتیاز گاوباز را نشان می دهد.

 

آتش بازی سنت جان

وقتی حرف از آتش بازی زده می شود بسیاری از ما به یاد شب چهارشنبه صوری خودمان می افتیم که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. در اکثر روستاهای اسپانیا نیز جشن آتش بازی به نام سنت جان سالانه از روز ۱۹ تا ۲۴ ماه ژوئن برگزار می شود. مردم با درست کردن شعله های بزرگ آتش و پریدن از آنها این سنت را جشن می گیرند.

آتش بازی سنت جان

 

منبع: پارس مهاجر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.