چه زمانی از قرص یا تزریق در بیماران دیابتی استفاده کرد

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

چه زمانی از قرص یا تزریق در بیماران دیابتی استفاده کرد

۴۶۲ بازديد

یک فوق تخصص غدد گفت: افرادی که قند خون ناشتای آن‌ها بالای ۱۰۰ باشد، باید پس از بررسی‌های لازم و به تشخیص پزشک، با مصرف داروی خوراکی یا تزریقی اقدام به کنترل قند خون خود کنند.

چه زمانی باید قرص یا انسولین تزریقی مصرف کرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی افزود: معمولا افرادی که قند خون آنها زیر ۳۰۰ باشد، باید از طریق رژیم غذایی و یا قرص آن را کنترل نمایند. 
 
وی عنوان کرد: برای شروع درمان در افرادی که قند خون آن‌ها از میزان طبیعی آن بالاتر رفته باشد، معمولا قرص‌های متفورمین خوراکی تجویز می شود. 
 
این فوق تخصص غدد گفت: در شرایطی که فرد به صورت حاد دچار افزایش قند خون شود که آن را «کتواسیدوز دیابتی» می‌نامند و علائمی مانند کاهش وزن، تکرر ادرار، پر نوشی و پر ادراری در فرد دیده شود ، برای درمان و کنترل قند خون توسط پزشک معالج، انسولین تجویز خواهد شد. کتواسیدوز زمانی اتفاق می افتد که در بدن انسولین کافی برای بردن قند به داخل سلول‌ها جهت تبدیل به انرژی وجود نداشته باشد.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: افرادی هم که در بیمارستان برای عمل جراحی بستری باشند و قند خون آنها به صورت حاد بالا ر فته باشد، نیز باید از انسولین استفاده کنند البته چنانچه پس از عمل جراحی نیازی به تزریق انسولین نباشد به تشخیص پزشک نوع درمان تغییر کرده و ممکن است خوراکی آن تجویز شود. 
 
افرادی که برای اولین بار متوجه بالا رفتن قند خون خود می شوند​ 
 
همچنین دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران نیز در گفتگو با سلامت آنلاین درباره افرادی که برای اولین بار متوجه بالا رفتن قند خون خود می شوند، توضیح داد: اگر فردی زمینه و سابقه دیابت نداشته است و پس از انجام آزمایش متوجه بالا رفتن میزان قند خون خود شود، چنان‌چه قند خون ناشتای آن زیر 200 باشد و اضافه وزن نداشته باشد، نیازی به مصرف دارو ندارد و تنها از طریق آموزش تغذیه صحیح، اصلاح شیوه زندگی و مدیریت استرس می‌تواند قند خون را کنترل کرد. 
 
دکتر رجب افزود: پزشک با توجه به آزمایش بعدی و در صورت مؤثر نبودن روش‌های ذکر شده، داروی خوراکی تجویز می‌کند. 
 
وی گفت: در افرادی که پس از سه الی چهار ماه با وجود عمل به دستورات قبلی پزشک، علی رغم فعالیت جسمی و مدیریت استرس، همچنان قند خون آنها بالا باشد، در یک فاصله زمانی معین به تشخیص پزشک دوز داروی خوراکی افزایش می‌یابد. البته در صورتی که با یک نوع داروی خوراکی تک دوز، درمان شروع شده باشد و مجددا نیاز به تغییر در میزان مصرف دارو باشد. 
 
رئیس انجمن دیابت ایران اظهار کرد: این آزمایش ها تا زمان تثبیت قندخون در فاصله زمانی کوتاهی انجام می شود و پس از آن فرد باید با انجام آزمایش‌های سالیانه قند خون خود را کنترل کند. 
 
دکتر رجب گفت: چنان‌چه این افزایش قند خون به صورت صعودی باشد و حتی با درمان دارویی از نوع خوراکی بهبودی حاصل نشود، به تشخیص پزشک باید تزریق انسولین را شروع کرد، البته در بعضی مواقع، در برخی افراد به دلیل بارداری، مصرف برخی داروها، عمل‌های جراحی و مصرف داروهای کورتون دار، موقتا قند خون آن‌ها بالا می رود که به تشخیص پزشک دستورات لازم برای کنترل آن داده خواهد شد. 
 
وی انجام آزمایش هموگولوبین ای وان سی (HbA۱C) را یکی از آزمایش‌های لازم برای کنترل کیفیت قند خون برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، ضروری دانست و افزود: با انجام این آزمایش هر دو سه ماه یکبار می توان پی برد که کنترل قند خون تا چه میزان موفقیت آمیز بوده است. مراجعه به پزشک به محض بالا رفتن قند خون بسیار حائز اهمیت است و در اکثر مواقع دیابت به راحتی قابل درمان خواهد بود.(منبع:سلامت آنلاین).
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.