نادرترین گونه های ایران

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

نادرترین گونه های ایران

۴۸۵ بازديد

نادر ترین گونه های ایرانی

ایران طبیعت بی نظیر و متنوعی دارد و این موضوع باعث شده تا تعدادی از نادرترین و خاص ترین گونه های حیوانی، طبیعت منحصر به فرد آن را برای زندگی انتخاب کنند. حیواناتی که بیشترشان در خطر جدی انقراض قرار دارند و از معدود جمعیت باقی مانده ی گونه ی خودشان هستند. از کوچک ترین گونه فوک در جهان گرفته تا گربه ی پالاس، ایران میزبان تعداد زیادی از خاص ترین گونه های حیوانی است. با الی گشت همراه باشید تا با نادر ترین گونه های حیوانی ایران آشنا شوید.

نادر ترین گونه های حیوانی ایران

۱- بز کوهی پیرنئن

مطالب مرتبط:
این حیوانات ایرانی در خطر انقراض هستند
کجا می توانیم گوزن زرد ایرانی ببینیم؟

بز کوهی پیرنئن یکی از حیوانات زیبا و کمیابی است که توسط شکارچیان زیادی شکار می شود. گوشت لذیذ این بز کوهی اصلی ترین دلیل شکار بی رویه آن است. یکی دیگر از دلایل کمیاب شدن این گونه ی نادر، خانه و راه سازی در کوه ها است که باعث شده محل زندگی اصلی این حیوان مورد تخریب قرار بگیرد و در نتیجه شاهد کاهش تعداد این گونه در ایران باشیم.

بز کوهی

۲- گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی یکی از زیباترین و کمیاب ترین گونه های گوزن دنیا است که در کوهپایه ها زندگی می کند. متاسفانه این حیوان منحصر به فرد در معرض خطر انقراض قرار دارد. دو عامل مهم انقراض این گوزن، شکار توسط شکارچیان و آلودگی محیط زیست طبیعی این حیوان به وسیله ی زباله ها است که باعث می شود این حیوان از زباله های شهری و یا صنعتی تغذیه کند.

گوزن زرد

۳- گربه پالاس

گربه های ایرانی به دلیل ظاهر فوق العاده زیبایشان، شهرت زیادی در دنیا دارند. اما یکی از خاص ترین گونه های گربه های ایرانی، گربه ی وحشی پالاس است که برعکس سایر گربه های ایرانی چندان رفتار آرامی ندارد. یکی از مهم ترین ویژگی های این گربه، مردمک کاملا گرد چشمانش است. این گربه ی فوق العاده زیبا، اندازه ای کوچک دارد و در ارتفاعات زندگی می کند. جذابیت زیاد این گونه باعث قاچاق بیش از حد آن و قرار گرفتن این گونه در معرض خطر انقراض شده است. با وجود این، تلاش چندانی برای بقای نسل این گونه ی نادر انجام نشده است.

گربه پالاس

۴- فوک خزری

این حیوان دوست داشتنی، کوچک ترین گونه فوک در جهان است که تنها در دریاچه مازندران زندگی می کند. فوک خزری از نادرترین گونه های فوک در دنیا است که در معرض خطر انقراض قرار دارد. جالب است بدانید این فوک ها تها پستانداران ساکن دریای خزر هستند. شکار شدن توسط انسان ها، آلودگی دریا و شکار توسط عقاب دریایی و گرگ خاکستری، از عمده دلایل انقراض این گونه ی کمیاب است. این فوک ها در فصل بهار و تابستان به سمت سواحل جنوبی دریای خزر و در فصل پاییز و زمستان به بخش های شمالی این دریا مهاجرت می کنند.

فوک خزری

۵- شاه بوف

شاه بوف ها، بزرگترین جغد های ایرانی و یکی از زیباترین گونه های جغد در جهان هستند. شاه بوف ایرانی در مقایسه با سایر گونه های نادر ایران، کمتر در معرض خطر انقراض قرار دارد، اما عمده دلایل مرگ و میر این حیوان باشکوه را به استفاده از آفت کش ها، سیم های برق، سیم های خاردار و از بین رفتن زیستگاه های طبیعی این جاندار مربوط می دانند. این شاهبوف ها در شرایط کاملا مناسب، می توانند تا ۶۰ سال عمر داشته باشند، اما به طور معمول میزان عمر این گونه در حدود ۲۰ سال است. جالب است بدانید، طول بال های این جغد باشکوه، در هنگام پرواز به حدود ۲ متر می رسد.

شاه بوف

۶- پلنگ ایرانی

ایران، زیستگاه اصلی این حیوان باشکوه است. پلنگ ایرانی گونه ای خاص و در حال انقراض است که زیستگاه اصلی آن جنگل ها و مناطق دور از شهر است. این گونه یکی از بزرگترین گونه های پلنگ در دنیا است که تعداد انگشت شماری از آن ها در کشور های روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان، افغانستان و ترکیه هم وجود دارد. از عمده دلایل کاهش این گونه ی نادر، شکار توسط انسان ها و خشکسالی و کم شدن پوشش گیاهی است.

پلنگ ایرانی

۷- لاکپشت پوزه عقابی

لاکپشت پوزه عقابی یکی از کمیاب ترین گونه های لاکپشت در جهان است که بیشتر در جزیره قشم یافت می شود و از نظر انقراض در شرایط بحرانی قرار دارد. این حیوان زیبا به دلیل گوشت لذیذی که دارد در کشور های ژاپن و چین بسیار شکار می شود و از لاک منحصر به فردش در ساخت لوازم تزیینی زیادی استفاده می شود. لاکپشت پوزه عقابی از عجایب هفتگانه ی جزیره قشم است که در منطقه ی حفاظت شده نگهداری می شود. از دیگر دلایل انقراض این گونه، شکار شدن نوزادان آن توسط اختاپوس و خرچنگ است. قدمت این گونه به ۱۰۰ میلیون سال پیش بر می گردد و طول عمری در حدود ۳۰ تا ۵۰ سال دارد.

لاکپشت پوزه عقابی

۸- شاه روباه

شاه روباه، از گونه های خاص ایرانی است که نسبت به سایر گونه های روباه، اندازه ای کوچک تر دارد. این گونه از روباه، کمیاب ترین گونه ی روباه ایران است که به دلیل پوست زیبایی که دارد به صورت بی رویه شکار می شود. جالب است بدانید این حیوان بیشتر در شب فعالیت می کند و بسیار باهوش و بازیگوش است. نسل این روباه در سال های اخیر به شدت رو به کاهش بوده است و در معرض خطر انقراض قرار دارد. این گونه ی زیبا، عمدتا حشره خوار و میوه خوار است و عمری در حدود ۴ تا ۵ سال دارد. شاه روباه ها عموما در مناطق کوهستانی با ارتفاع کمتر از ۲ هزار متر زندگی می کنند. این گونه در ایران بیشتر در تپه ها و کوه هایی در نزدیکی دشت ها دیده شده است.

شاه روباه

۹- عقاب طلایی

عقاب طلایی یکی از قویترین و باشکوه ترین پرندگان شکاری در قاره ی آسیا و اروپا است. تصاویر این گونه ی باشکوه که همیشه نشانه شکوه و قدرت در ایران باستان بوده است را در نقش و نگارهای باستانی ایران می توانید ببینید. عقاب طلایی به دلیل ظاهر فوق العاده زیبایی که دارد بسیار شکار می شود و در ایران از گونه های تحت حمایت است که عمدتا در رشته کوه های البرز و زاگرس زندگی می کند. جالب است بدانید این گونه ی شگفت انگیز می تواند در حال پرواز تا ۳۲۰ کیلوتر در ساعت سرعت بگیرد.
منبع:مجله گردشگری الی گشت

عقاب طلایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.