فرود کاوشگر چین در نیمه پنهان ماه

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

فرود کاوشگر چین در نیمه پنهان ماه

۴۹۴ بازديد
کاوشگر فضایی ساخت چین برای اولین بار در تاریخ فضانوردی بشر، بر روی سطح پنهان ماه فرود آمد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، اداره ملی فضانوردی چین صبح پنج‌شنبه (به وقت تهران) از فرود موفق کاوشگر اعزامی این کشور در نیمه پنهان ماه خبر داد.

شبکه «سی. ان. ان» با اعلام این خبر، اولین فرود یک کاوشگر ساخت بشر در نیمه تاریک ماه را رویدادی بزرگ برای ملت چین و نقطه‌عطفی در تلاش‌های پکن برای قرار گرفتن در میان قدرت‌های فضایی پیشرو توصیف کرده است.

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند این کاوشگر اولین عکس‌های گرفته شده از فاصله نزدیک از نیمه پنهان ماه را به زمین مخابره کرده است.

نیمه پنهان ماه، نیم‌کره‌ای از این سیاره است که به‌خاطر زاویه گردش ماه، هیچ‌گاه در مقابل زمین قرار نمی‌گیرد. در اصطلاح به این قسمت از کره ماه نیمه تاریک ماه هم می‌گویند، در حالی که به اندازه زمین در معرض نور خورشید قرار می گیرد.

موفقیت این مأموریت پیشرفت تازه‌ای در کاوش‌های فضایی بشر است. موقعیت ناحیه‌ای که این کاوشگر در آن فرود آمده است، پشت به زمین است و به همین دلیل امکان برقراری ارتباط مستقیم با ایستگاه کنترل در زمین وجود ندارد. برای غلبه بر این مشکل، چین پیش‌تر ماهواره‌ای را به‌صورت اختصاصی به مدار ماه فرستاد که قادر است اطلاعات را از کاوشگر دریافت کرده و به زمین مخابره کند.

امید می‌رود این کاوشگر وظایف مختلفی را انجام دهد، نظیر تجربه تولید اولین امواج رادیویی فرکانس کوتاه برای مطالعات اخترشناسی، مشاهده این‌که آیا در محیط ماه که جاذبه کمی دارد گیاه رشد می‌کند یا خیر و همچنین جست‌و‌جو برای یافتن آب و سایر منابع در قطب‌های ماه.

یکی دیگر از کاربردهای این کاوشگر مطالعه برهم‌کنش میان بادهای خورشیدی و سطح ماه است.

برنامه فضایی چین از سال ۱۹۶۱ با پرتاب موشک به فضا آغاز شد. این کشور در سال ۱۹۷۰ نیز اولین ماهواره خود را به فضا فرستاد و در سال ۲۰۰۳ توانست بعد از شوروی و آمریکا سومین کشوری باشد که انسان به فضا می‌فرستد.

در سال‌های اخیر رقابت در عرصه فضایی میان قدرت‌های جهانی تشدید شده است. آمریکا در تلاش برای مقابله با حضور روسیه و چین در فضا، در حال تشکیل شاخه تازه‌ای با عنوان «نیروی فضایی» در ارتش خود است. پنتاگون مدعی است که پکن و مسکو به دنبال «تسلیحاتی کردن» فضا هستند و به همین جهت باید با آن‌ها به مقابله برخاست.(منبع:خبرگزاری تابناک).
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.