خانه های چوبی در ایران

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

خانه های چوبی در ایران

۵۰۵ بازديد

خانه‌های پیش‌ساخته در ایران

هگمتان چوب

تحولات کیفی و کمی احداث سرپناه و فضای مناسب مسکونی با تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف همبستگی داشته و از یکدیگر قابل تفکیک نیست. علاوه بر آن ذوق و هنر و تکنولوژی عوامل مؤثر در تولید کمی و کیفی مسکن بوده است و با توجه به رشد جمعیت و نیاز روزافزون به مسکن و مهاجرت به شهرها، تحولات بنیادین و عمیق در این صنعت به وجود آمده است.

 به گزارش ایسنا، بنابر اعلام هگمتان چوب، در این حین یک روش ساختمان‌سازی نوین تحت عنوان پیش‌ساخته(Prefabricating (به سرعت جایگاه خود را در صنعت ساختمان باز کرد و دامنه آن‌چنان گسترده شد که در حال حاضر در برخی کشورها بیش از ۷۰ ٪ ساختمان‌سازی با استفاده از این روش می‌باشد. صنعت خانه‌های پیش‌ساخته اولین بار در سال ۱۸۸۶ در آمریکا مورد توجه قرار گرفت و نواقص آن نیم‌قرن بعد مرتفع شد. گرچه پیش سازی از اهرام مصر، معابد رومی و یونانی و کاخ‌های ساسانی و هخامنشی آغاز شده، ولی توسعه صنعتی آن پس از انقلاب صنعتی و اختراع بتن و فولاد و پیدایش فنون جدید ساختمانی بوده است.

توسعه صنعت خانه های پیش ساخته در اروپا پس از جنگ جهانی دوم جهانی بوده که در برنامه‌های بازسازی مناطق آسیب‌دیده مورد توجه قرارگرفته است. دامنه استفاده از این صنعت در برخی از کشورها چنان بوده که تا حد چشمگیری جایگزین صنعت ساختمان‌سازی به شیوه سنتی شده است. این روش نوین، سالهاست که در کشورهای اروپایی و پیشرفته دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد و با آزمایش‌ها فنی و تجربه‌های قابل قبولی که به‌دست‌آمده، جایگاه خود را استحکام بخشیده است. خصوصا با وجود بلایا و حوادث طبیعی از سویی و ضرورت‌های اقتصادی از سوی دیگر، صنعت ساخت مسکن به سمت استفاده هر چه بیشتر از این قبیل روش‌ها باهدف سبک سازی، کاهش زمان ساخت و صرفه‌جویی در انرژی حرکت کرده است.

در مورد تاریخچه صنعت پیش‌ساخته در ایران، باید اشاره کرد که تولید ساختمان با ساختمان‌سازی در داخل کشور به دو روش انجام می‌گیرد

  • روش سنتی
  • روش صنعتی

روش سنتی ساختمان‌سازی شامل روش‌های متداول و مرسوم ساخت‌وساز در کشور هست که در ساختمان‌های بتن مسلح شامل مراحل خاک‌برداری و اجرای فونداسیون، ستون، تیر، سقف، آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی هست که هر کدام از مراحل بسته به عوامل مختلف، زمان زیادی لازم دارند و در مورد ساختمان‌های با اسکلت فولادی مراحل خاک‌برداری و اجرای فونداسیون و برپایی اسکلت و جوشکاری آن خود مستلزم صرف زمان طولانی می‌باشد. پس از اتمام این مراحل، عملیات مربوط به نازک‌کاری، زمان‌گیر، پرهزینه و با پرت مصالح و از دست رفت انرژی همراه است. علاوه بر مسائل فوق نحوه اجرای اسکلت بتنی و فولادی در کارگاه مشکلات خاص خود را دارد. در سازه‌های بتنی مهم‌ترین مسئله ساخت بتن و طرح اختلاط آن و نحوه بتن‌ریزی و عمل‌آوری بتن هست و در مورد اسکلت فولادی، جوشکاری اتصالات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که توسط کارگران نیمه ماهر صورت می‌گیرد. روش‌های نوین ساختمان‌سازی که روش‌های تولید صنعتی نامیده می‌شوند تا حد بسیار مطلوبی نقاط ضعف روش‌هایی سنتی را می‌پوشانند. از جمله مزایای روش صنعتی عبارت‌اند از:

-    استفاده بهینه از مصالح و در برخی موارد امکان بازیافت مصالح

-    افزایش سرعت و کاهش نازک‌کاری‌های غیرضروری

- کنترل کیفیت بالا

- ایمنی بیشتر

- صرفه‌جویی در مصرف انرژی

- کاهش نیروی انسانی

- مقاومت بهتر در برابر زلزله

از روش‌های تولید صنعتی ساختمان می‌توان به ساخت خانه های پیش ساخته چوبی اشاره کرد در این روش از چوب‌های مخصوص برای ساخت اسکلت ساختمان و دیواره‌ها استفاده می‌شود و فرایند تولید این خانه‌های چوبی تا حدود 60 درصد در کارخانه انجام می‌شود و سپس به صورت پنل‌های دیواره به محل حمل شده و توسط اتصالات مخصوص به هم متصل می‌شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.