چشم و عملکرد آن

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

چشم و عملکرد آن

۴۶۵ بازديد

ساختمان و عملکرد چشم

 
 
 

 

می گویند چشم دروازه ورود به مغز است. از طرفی می گویند چشم ما ارتباط عمیقی با قلب مان دارد و دلمان که بشکند اشک مان سرازیر می شود. ولی قدر مسلم این است که چشم، عضوی است برای دیدن جهان پیرامون. این هفته می خواهیم با این عضو رازآلود و زیبای بدنمان بیشتر آشنا شویم...

 

 

▪ قرنیه

قرنیه قسمت شفاف جلوی کره چشم است که از پشتش ساختمان های داخلی تر کره چشم (عنبیه و مردمک) دیده می شود. اگر روی قرنیه ما لکه یا کدورتی وجود داشته باشد، اشیاء را تار می بینیم. اگر انحنای قرنیه مان بیش از حد طبیعی باشد، تصاویر به جای آنکه روی پرده شبکیه مان بیفتند، جلوی پرده شبکیه تشکیل می شوند و آن وقت نزدیک بینی (میوپ) پیدا می کنیم.

 

اگر انحنای قرنیه مان کمتر از حد طبیعی باشد، تصاویر به جای آنکه روی پرده شبکیه مان بیفتند در پشت آن تشکیل می شوند و آن وقت دوربینی (هیپروپ) پیدا می کنیم.

 

▪ عنبیه و مردمک

 

عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه است که رنگ چشم را تعیین می کند. رنگ این بخش در چشم افراد مختلف، متفاوت است و از آبی و سبز تا عسلی و قهوه ای تغییر می کند. در وسط عنبیه سوراخی به نام مردمک وجود دارد که مقدار نور وارد شده به چشم را تنظیم می کند. کار مردمک مثل پرده ای است که پشت پنجره آویزان شده و نور ورودی به اتاق را کم و زیاد می کند.

 

▪ عدسی

 

عدسی یک ساختمان شفاف در پشت عنبیه است که در متمرکز کردن دقیق پرتوهای نور روی شبکیه به قرنیه کمک می کند. ضخامت عدسی چشم در شرایط مختلف تغییر می کند. بنابراین فرد می تواند اشیاء را در فواصل مختلف (از بی نهایت تا حدود ۲۰ سانتی متری و گاهی نزدیک تر) به طور واضح ببیند.

 

▪ زجاجیه

 

زجاجیه مایع ژله مانند شفافی است که داخل کره چشم را پر می کند و به آن شکل می دهد. زجاجیه از پشت عدسی تا روی پرده شبکیه وجود دارد.

 

▪ صلبیه

 

صلبیه بخش سفید رنگ نسبتاً محکمی است که دورتا دور کره چشم (به جز قرنیه) را می پوشاند و از ساختمان های داخل کره چشم محافظت می کند. این بخش از چشم اثر مستقیمی در فرآیند بینایی ندارد و در واقع مثل یک اسکلت خارجی از کره چشم محافظت می کند.

 

▪ عضلات چشم

 

برای آنکه بتوانیم اشیاء را در جهات مختلف ببینیم، لازم است بتوانیم چشم را در جهات مختلف (بالا، پایین، چپ و راست) بچرخانیم.

حرکات کره چشم در هر چشم به وسیله ۶ عضله کوچک که به اطراف کره چشم می چسبد، کنترل می شود. بیماری این عضلات یا عدم هماهنگی آنها می تواند به انحراف چشم یا لوچی منجر شود.

 

 

▪ عصب بینایی

عصب بینایی که رابط کره چشم و مغز است از عقب کره چشم خارج می شود و به مغز می رسد. این عصب پیام های بینایی را به مغز ارسال می کند و این پیام ها در مغز تفسیر می شوند.

 

 

▪ پلک

پلک ها در حقیقت ساختمان های تمایز یافته ای از جنس پوست و عضلات زیرپوستی هستند که دو وظیفه مهم دارند: اول آنکه مثل یک دیوار دفاعی جلوی قسمت عمده ای از کره چشم را می گیرند، دوم آنکه پلک ها هر ۵ تا ۱۰ ثانیه یک بار باز و بسته می شوند که این امر به شسته شدن میکروب ها و ذرات خارجی از سطح چشم کمک کرده و در حقیقت سطح چشم را جارو می کند. به علاوه باز و بسته شدن پلک ها به توزیع یکنواخت اشک روی کره چشم کمک می کند.

 

 

مژه ها مثل یک صافی از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به داخل چشم جلوگیری می کنند.

 

▪ شبکیه

 

شبکیه یک پرده نازک حساس به نور (شبیه فیلم عکاسی) است که در عقب کره چشم قرار دارد. پرتوهای نوری که به شبکیه برخورد می کنند به پیام های عصبی تبدیل می شوند که از طریق عصب بینایی به مغز منتقل شده و در مغز تفسیر می شوند.

در شبکیه انسان انواع مختلفی از سلول های گیرنده نوری وجود دارد که میزان حساسیت آنها به نور متفاوت است. گیرنده های نوری استوانه ای بیشتر برای دید در محیط های تاریک به کار می روند. گیرنده های مخروطی برای تشخیص رنگ و جزییات ظریف تمایز یافته اند. ترتیب قرارگیری این سلول ها در شبکیه طوری است که در ناحیه مرکزی شبکیه (ماکولا) تعداد گیرنده های مخروطی بیشتر است. بنابراین وقتی فردی به صورت مستقیم به شیئی نگاه می کند تصویر آن شیء مستقیماً روی ماکولا در جایی می افتد که تعداد سلول های مخروطی بیشتر است و در نتیجه شیء با وضوح بیشتری مشاهده می شود.

 

 

کار اصلی چشم این است که نورهایی را که از خارج دریافت می شود، طوری روی پرده شبکیه متمرکز کند که تصویر دقیقی از شیء مورد نظر روی پرده بیفتد. شبکیه، این تصاویر را به صورت پیام های عصبی به مغز ارسال می کند و این پیام ها در مغز تفسیر می شوند.

 

بنابراین برای واضح دیدن، قبل از هرچیز لازم است که نور به طور دقیق روی پرده شبکیه متمرکز شود. ساختمان چشم شبیه یک کره است. در قسمت جلویی این کره یک پنجره شفاف به نام قرنیه وجود دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.