سیاره ها

زیبایی در سخن گفتن باید از آغاز تولد سر لوحه زندگی تمام بشریت قرار گیرد.

سیاره ها

۹۹۴ بازديد
تیر(عطارد) ، تیر نزدیک ترین سیاره به خورشید ، سیاره ای سنگی ، بدون آب و بدون هواست. هوای این سیاره در طول روز بسیار گرم تر از داغ ترین کویرهای زمین است. شب های آن نیز کاملا سرد و یخی است. 88 روز طول می کشد تا سیاره ی تیر یک بار به دور خورشید بگردد.
ناهید(زهره) ، ناهید دومین سیاره ی نزدیک به خورشید است. ابر ضخیمی از گاز های گرم و سمی سطح آتش فشانی ناهید را پوشانده است. سیاره ی ناهید چنان گرم است که بدون وجود هر گونه اجاقی می توان ظرف چند لحظه روی آن کیکی را پخت.
بهرام(مریخ) ، رنگ سرخ بهرام به ضخره های آن مربوط می شود که از اکسید آهن انباشته است و توفان های پر گرد و غبار ، آسمان آن را نارنجی کرده است. در سیاره ی بهرام شیارهایی شبیه بستر رودخانه های خشک حفر شده است. اما این سیاره بدون آب است. در این سیاره دره های عمیق و آتش فشان هایی کهن دیده شده است. 
مشتری(ژوپیتر) ، مشتری بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی و کره ی بزرگی از مواد مایع و گاز است. فضاپیمایی اکتشافی در سال 1357 شمسی (1979میلادی) کشف کرد که حلقه ای از غبار اطراف مشتری را فرا گرفته است. مشتری 16 قمر دارد. سه تا از این قمرها از ماه زمین بزرگ ترند.
کیوان(زحل) ، کیوان کره ی بسیار بزرگی از مواد مایع و گاز است. اگر از زمین به این سیاره نگاه کنیم دوتا حلقه ی پهن دور تا دور آن می بینیم. اما واقعیت این است که هزاران حلقه ی ظریف اطرافش را گرفته اند. تا به حال 23 قمر این سیاره شناخته شده است.
اورانوس ، اورانوس تنها سیاره ی منظومه ی شمسی است که در گردش به دور خورشید به پهلو خوابیده است. این سیاره دست کم 13 حلقه ی نازک و 29 قمر شناخته شده دارد. بیشتر این قمرها به قدری کوچکند که به تازگی کشف شده اند. میراندا و آریل نام دو تا از قمر های اورانوس هستند. به علاوه ، این ها نام دو تا شخصیت های یکی از نمایش نامه های ویلیام شکسپیر نیز هستند.چون اورانوس به پهلو خوابیده است، گاهی اوقات قطب های شمال و جنوبش مقابل خورشید قرار می گیرند. قمرهای دیگر اورانوس ،اوبرون،تیتانیا و اومبریل هستند.
نپتون ، نپتون کره ی بزرگی از مایع و گاز است. بادهای بزرگی با سرعت بیش از دو هزار کیلومتر در ساعت سطح این سیاره را جارو می کند. نپتون دارای 8 قمر است. ولی از روی زمین فقط دو تا از آن ها را می توانیم ببینیم. تریتون بزرگترین قمر نپتون از لایه ای از یخ هایی پوشیده است که بر اثر شکاف های بزرگ، سوراخ و ترک هایی دارند. نپتون چنان کم نور و کم رنگ است که از زمین دید ندارد.
پلوتون ، بیش از هفتاد سال پلوتون نهمین سیاره ی منظومه ی شمسی معرفی می شد. اما از سال 1385شمسی(2006میلادی) بعضی از دانشمندان تصمیم گرفتند پلوتون را سیاره نشناسند. آن ها پلوتون راسیاره ای کوتوله معرفی می کنند. با این که پلوتون همواره دورترین سیاره ی منظومه ی شمسی شناخته می شد. گاهی اوقات از نپتون هم به خورشید نزدیک تر می شود. دلیل این موضوع ، مدار پلوتون است. شارون یکی از قمرهای پلوتون است که اندازه اش نصف پلوتون است. شارون به پلوتون چنان نزدیک است که سایه اش بر سطح آن می افتد. با اینکه پلوتون بعد از نپتون قرار گرفته است، هر248 سال از نپتون به خورشید نزدیکتر می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.